Jak se zlepšit v lezení, část 1

Lezecká technika

Ať si říkáme co chceme, chceme se zlepšovat. V následné sérii tří článků týkajících se lezecké techniky, cvičení a stravování vám trošku ukážeme, jak na to. Dnes se podíváme na tématiku “lezecká technika”, jak ji zlepšit a nejčastější chyby, které noví lezci dělají.

Proč je technika důležitá?

Mnoho lidí se nás na to neptá, ale osobně se občas chytím touto otázkou. Takže proč je lezecká technika důležitá? Pokud máte dost síly, jste velcí nebo zkrátka máte nadání, začátek vašeho lezeckého života se může zdát velice krásný a lehký. Nenávratně však nastane moment, kdy mimo lezecké dispozice nebudou stačit a narazíme do momentu stagnace.

Je tu samozřejmě také určitá hranice obtížnosti, přes kterou se bez pořádné techniky lezec nedostane. Většinou se pohybuje kolem boulderingové hranice V2 / V3 (5+/6a) a sportovní hranice 4c / 5a (V/V+). Není samozřejmě nic špatného na tom, být spokojený na této hranici, pokud ale chcete být schopnější v lezení, je potřeba se technikou zabývat.

Lezecká technika: Nohy

Lezení vychází z nohou. Drží nás na stěně, balancují a posouvají vzhůru. Většina lezeckých posunů vychází z nohou a jejich správného používání. Jsou zde čtyři oblasti používání nohou, které lezci všech obtížností využívají. Špičky a jejich správné používání, patování, kolena a balancování nohami.

Nohy: Špičky

Špičky jsou základ lezení. Noví lezci dělají často chybu v tom, že na stupy šlapou celým chodidlem. Cílem by mělo být šlapat na stupy špičkou a hranami kolem ní. Tím, že pokládáme špičky správně se můžeme na stupech protáčet a na stěně pohybovat mnohem víc hladce.

Cviky

Jsou zde dva cviky, které můžete dělat pro zlepšení techniky práce se špičkami. 

  1. “Tiché nohy” – velice jednoduchý cvik, který vám rozhodně pomůže. Pointa tohoto cviku je pohybovat se co nejtišším způsobem po stěně tak. Pomůže vám to k lepší kontrole nohou na stěně, správného pokládání nohou a všeobecně zlepšení práce s lezečkami. 
  2. Traverzování na malých stupech – toto předpokládá existenci spraywall nebo opravdu dobrého boulder sektoru na vaší lezecké stěně. Lezec zde traverzuje za použití všech chytů na ruce, ale pouze těch opravdu malých stupů na nohy. Tento cvik vám velice pomůže v pohybu na malých stupech, rotaci ve špičce a rozkládání váhy.

Pro další inspiraci se koukněte na následující video s devíti dalšími cviky kolem techniky nohou.

Lattice: Essential footwork drills

Nohy: Balanc

Balancování na malých stupech, v převisech i na slabu je jako denní chléb pro lezce. Ano, myslíme si že to máme zmáknuté, ale to vždy jen do momentu než narazíme na něco jako jsou Hlubočepské plotny. Takže jak se zlepšit v balancování (bez jógy)? Cvičení odšlapů, tzv. “flaggingu” a práce s boky je odpověď.

  1. “Back stepping” – způsob jak zůstat na stěně, být stabilní a dosáhnout daleko bez potřeby skoků nebo dynamických pohybů. Back stepping ale také dobrý způsob jak se naučit vytáčet kolena a používat je k udržení se na stěně. Zde je opět fajn, pokud máte k dispozici spray wall nebo boulder problémy kde máte problém s dosahem. Lezte jako normálně, ale když nedosáhnete, vytočte koleno (jako na ilustračním videu níže) a vyhněte se dynamu.
  2. Pomalé lezení – lezení pomalu a ideálně potichu nejen pomáhá s technikou nohou, donutí vás také k lepšímu zacházení s balancem. Když se nutíte lézt pomalu, nevyhnutelně budete muset obcházet dynamické a silové prvky, které byste využívali a místo toho budete flaggovat, špičkovat a jinak balančně obcházet problémy.

Bonus tip: Lezte slaby. Nikde jinde se nenaučíte balancovat tak dobře jako na šikmé plošině bez dobrých chytů.

Mani: Dropk knee and Backstepping

Nohy: Smearing

Smearing, neboli tření nohy o velký prostor, je jedna ze základních technik lezení (zejména uvnitř). V teorii jde o velice jednoduchou a intuitivní techniku, kterou děláme snad všichni téměř omylem. V praxi je to však o něco těžší.

Během smearování nestojí lezec na žádném dobrém vstupu. Ba naopak, nestojí na ničem jiném než na struktuře (uvnitř) nebo samotné skále (venku), na které ho drží jen tření mezi gumou boty a povrchem. 

Jak tuto techniku natrénovat? Zde nejde ani tak o drilly či cviky jako spíše o lezení. Lezte hodně a lezte často. Slaby této technice pomáhají. Spolu s tím také vnitřní stěny jako Smíchoff nebo Jungle Gym mají bouldery koncipované na smearing. Pokud tam tedy chodíte, je velká šance že to již umíte.

Lezecká technika: Ruce

Práce s rukama je celkem “jednoduchá” oproti pozicování nohou. Mimo lezení na natažených rukách je zde jedna věc, která vám pomůže. Tou jsou “měkké prsty” neboli měkké chyty.
Jde o velice jednoduchý princip. Mnoho z nás během lezení drží chyty velice křečovitě a tvrdě. Není to však potřeba. Když už chyt držíte správně po technické stránce (alepoň trochu), více síly vám nepomůže. Ba naopak, o to dříve se vám unaví předloktí a spadnete. Proto se snažte brát chyty “jemně” a “hladce”. Tak, aby vaše ruce neduněly celou halou.

Lezecká technika: Styly

Styly jsou jasné. Čím více jich ovládáte, tím lepší a více celiství lezci jste. Kondice je ale něco jiného. Zároveň tím myslíme ale také styl lezení. Zda je dynamický, statický, škubavý nebo hladký a tak dále. 

Styly: Variace v technikách

První “část” lezeckých stylů se řeší jednoduše. Lezte víc! Ano, víme že máte svůj preferovaný styl (můj osobní je například spára). Ale musíte zkoušet nové věci a jiné lezecké styly, jako je například slab či právě spáru, aby se z vás stali lepší lezci. Zároveň vám tato variace otevře větší prostor pro lezecké výkony a třeba si i některý z nich oblíbíte. Netýká se to ale pouze celých lezeckých stylů, ale také druhů chytů. Ano, madla jsou krásná, na lišty musí být silné prsty a slopery jsou zlo (osobní názor). To však neznamená, že se jim můžeme vyhýbat. Používání a lezení na všem dostupném je proces formování lezce.

Styly: Více chytů, větší sranda

Druhá “část” stylů je o něco více složitá, jelikož je vhodné aby vás na nich někdo vyhlásil. Každý z nás má své silné a slabé stránky, které chceme protlačovat nebo naopak obcházet, což nám formuje lezení. Cílem by mělo být vytvořit hladký styl lezení, ve kterém skrz chyty pouze proplouváme. Na to existují tři hlavní drilly.

 1. Používání energie: V angličtině “use of momentum”, jde o drill (a potažmo lezeckou techniku) kde neplýtváme kinetickou energií. Co tím myslíme? Například všem známé “zaseknutí” po dynamickém skoku nebo švihnutí na chyt, který byl z ruky. Kinetická energie ze skoku musí někam jít a nás stojí spoustu síly ji udržet, což je samozřejmě vyčerpávající. Mnohem lepší je ji využít a rovnou se pohnout dále do dalšího chytu. Toto se velice dobře trénuje na mírně převislé stěně s madly. Zkrátka se zkoupněte do chytu a rovnou pokračujte dále vzhůru.

2. Spojky: Jde o cvik praktikovaný mimo jiné třeba Shaunou Coxsey, OL reprezentantkou za Velkou Británii. Zvolte si jednoduchý boulder (2-3 obtížnosti pod vaším standardem). Cestu lezte tak, že před každým pohybem ruky se jí musíte dotknout nohou (nebo naopak, před pohybem nohy se jí dotknout rukou). Tento drill vás nejen zesílí, ale také se markantně zlepší energetická úspora a čtení cest.
3. Slézání: Lezení je o cestách nahorů. Bouldery se však dají lézt i dolů, a to přesně doporučujeme! Prolezte si cestu znovu, ale opačně. Mimo zesílení vás tento cvik přinutí k opakování technik které jste právě použili, což není nikdy na škodu!

Redbull + Shauna Coxsey: What happens to our body when we climb

Jako poslední malá třešnička článku, doporučujeme video od Redbull a Shauny Coxsey o tom, co se děje lidskému tělu při lezení. Jde o dobré rychlé video vysvětlující část mechaniky těla za lezením.

Komentáře

Vlákno uzavřeno.