Lezecká zranění: Prevence a jak na ně

Ať se snažíme jak chceme, čas od času nás to potká všechny. Lezecká zranění, ať jde o malé problémy s kůží nebo natržené vazy, nás potkají všechny. Většinou to ale je opravdu jen potrhaná kůže, která se rychle zpraví. Nikdo se ale nechce zranit. Proto je tu otázka, jak zranění předcházet a jak se jich pak rychle zbavit. Nejsme sice doktoři, ale už jsme se něco nazraňovali, rehabilitovali a vyzpovídali známé doktory, takže vám tu teď budeme radit.

Kůže

Poranění kůže jsou největší klasiky lezeckého života. Ať už jde o utržené mozoly (flappers), puchýře nebo prostě prasklou kůži (split), je to otrava, které se dá “lehce” předejít. O tom už jsme ale psali, takže pokud vás zajímá jak se starat o kůži a co dělat se základními zraněními, pokračujte sem.

Praskající paty

Mezi méně tradiční “poranění” kůže patří praskající kůže na patách. Těsné lezečky překvapivě nejsou nejzdravější pro nohy. Častý výsledek nošení malých bot je suchá, zažloutlá a praskající kůže na nohách (jako má pravděpodobně babička). Tomu se dá ale jednoduše předejít. Stačí se o kůži trochu starat. Ano, napatlat na nohy krém je nejjednodušší a nejlevnější řešení. Kůže praská, protože je suchá. Když není suchá nepraská.

Prevence

  • Hydratujte kůži

Popálenina od lana

Spálení od lana je velice bolestivé a nepraktické zranění. Není to ale něco, co by se stalo nějak často. Když už se vám ale povede při pádu strčit končetinu na lano a spálit se tak se k místu chovejte stejně, jako k normální popálenině.
Spálený pruh bude suchý, zarudlý a pálit. Tyto popáleniny jsou dvojí – povrchové a úplné. Povrchové jsou spíše otravná překážka, která bolí. Dochází k nim většinou při pádu na prvního nebo při panickém dochytávání lana. Ránu si vyčištěte, opláchněte a zakryjte (aby se vám to rány venku nepřimíchal bordel). Pak na místo vřele doporučujeme aplikovat Infadolan. S tím je rána do pár dní pouze otravnou připomínkou pádu.

Při úplném popálení dojde k odchlípnutí / propálení skrz kůži. Jde o velice bolestivé zranění, se kterým je lepší se občas nechat ošetřit. Platí ale stejné pomůcky. Vyčistit, umýt a zakrýt pokud vám hrozí, že se vám do rány dostane špína.

Prevence

  • Dávejte si pozor na manipulaci s lanem
  • Jistěte přítomně (tzn. dávejte bacha) – nejvíc popálenin od lana pochází od špatného jištění

Klouby

Kolena

Kdo by to jen řekl, že sport ve kterém se dokola padá, povede ke zranění kolen. Ale nebojte, nejde jen o pády. Patování, drop knees a vysoké nohy (high steps) nemají žádný pozitivní dopad. Podle posledního zkoumání to vypadá, že bouldering “může” za necelých 70% zranění kolene z lezení (Lutter et al., 2020). To zejména kvůli mnohem náročnějším pohybům a častějšímu padání, než na laně. 

Jelikož se tu nebudeme zabývat extrémy, jsou zranění kolen a prevence relativně jednoduchá na řešení. Řešení je jasné. Nepodceňujte bolest a problémy v kloubech. Pokud vám přijde že vás koleno bolí podezřele moc často na jednom a tom samém místě, nelezte sem, ale běžte k doktorovi (ideálně fyzio nebo ortopedie). 

Prevence

  • Troška opatrnosti při padání – ulevte kolenům a trošku se při seskoku svalte. Není potřeba vždy vše vstřebat do kolen
  • Posilujte i části těla, které se nevyvíjí lezením – pár dřepů doma a protažení nikoho nezabije
  • Rozcvička a prohřátí

Ramena

Lezecká zranění bohužel musí zahrnovat nějaký problém s rameny. Jelikož jako lezci visíme na rukách, ramena dostávají opravdu zabrat. Zejména pak při dynamickém boulderingu je to pro ně opravdu něco. Natrhlé rotátory, natažené svaly v rameni a syndrom nárazů ramen (impingment) jsou klasiky. Předejít těmto zraněním je ale ještě snazší, než u kolen.

Především si dávejte pozor na to, co vám tělo říká. Když něco moc bolí, nebude to asi příliš dobře. Je potřeba pamatovat, že sami vše nevyřešíme a lepší je se na nechat na pár týdnu hodit marod, než na měsíce mimo provoz. Abychom ale nebyli moc negativní, zde jsou základní způsoby jak postižení ramen předejít. Hlavně – ano, zase – se pořádně prohřát (a trošku zesílit)!

Prevence

  • Prohřátí – rotátory, krk, hrudník, ruce – to vše je spojené a pracuje dohromady
  • Posilování slabých částí těla
  • Správná technika u lezení – Je to poněkud logické. Když se snažíme lézt co nejvíc technicky správně, šance že se zraníme se zmenšuje
Silové pohyby nejsou šetrné na klouby

Šlachy – Tendonitis

Tendonitis (zánět šlach) je asi nejotravnější v kategorii “lezecká zranění”. Dochází k němu při přílišném namáhání šlach v těle. Nemusí jít pouze o prsty (byť je to to, co známe nejlépe). Kolena, lokty, kotníky, nic není výjimkou pro tuto otravnou věc. Prsty a zápěstí jsou ale nejčastější problém u lezců. 

Zde je řešení asi nejtěžší, jelikož si ho musíme nařídit sami. Tím je odpočinek. Šlachy si musí trošku orazit. My jim musíme dopřát čas k tomu, aby mohly sílit. Když cítíte, že už začíná být zle, dejte si pauzu. Pokud opravdu hodně nechcete, přejděte na jiné chyty (ideálně ne lištyF). Když už je ale zle, doporučujeme teplo (nahřáté obklady) na bolestivá místa, odpočinek a proti-zánětlivé léky / masti (Voltaren, Olfen gel).

Prevence

  • Přestat včas
  • Prohřání se (ano, opakuji se)
  • Postupné posilování a zesilování
  • Zbytečně silně nebrat za chyty – častá chyba u začátečníků, přílišné zabírání do prstů ze strachu nebo jako kompenzace nedostatku techniky

Prsty

Ano, to nejlepší nakonec! Prsty jsou naše zlatíčka. Bez nich to prostě nepoleze. Nejobávanější je utržení / přetržení / natržení šlachového poutka nebo vazového prstence (tzv. prst v prdeli). Není pro nás důležité kde se to stalo, ale že se to stalo. Tato zranění vyřadí lezce v klidu i na několik měsíců. Když už se vám toto stane, tak běžte rovnou k doktorovi. NEPOKOUŠEJTE se poraněný prst opravit tejpou nebo chvilkou odpočinku. To bohužel nebude fungovat a pouze se tím vše zhorší. Jediná správná varianta je s postiženým místem k profesionálovi. Ten nařídí fixaci a odpočinek, který následně budete dodržovat!

Prevence tohoto lezeckého zranění je do velké části stejná, jako předtím. Progresivní zátěž, postupný trénink, prohřátí a hlavně selský rozum! Když to bolí, nechte to být. Důležité je ale zmínit, že tape na prstě nepomáhá v prevenci tohoto zranění. Je to bohužel pouze placebo a ke zranění dochází stejně často když ji máte i když ji nemáte. 

Prevence

  • Prohřátí
  • Postupný postup tréninku
  • Selský rozum
  • Odpočinek a regenerace
YouTube: Hooper’ s Beta

Ten zbytek

Kdybychom vyjmenovali vše, co v kategorii “lezecká zranění” existuje, tak se odsud nehneme. Ať jde o klouby, krk, šlachy, kosti nebo svaly, platí jedno pravidlo – používat selský rozum. Ano, je to kontroverzní pravidlo, my víme. Zranění se nevyhne nikdo z nás. Pokud ale budeme kolektivně trošku chytří, můžeme riziko snížit. Do toho se počítají věci jako nošení helmy, odpočinek, prohřátí se, správné boty na cestu ke skále a tak dále.
Pro detailnější článek o zranění prstů doporučujeme A Muerte (ano, Ondra). Jestli videa jsou spíš vaše věc a nevadí vám angličtina, tak koukněte na video nahoře.

Patrik “Baklažán” Smet, mapování Divoká Šárka