Jak začít s boulderingem

Bouldrování je levnější a explozivnější část lezení se kterou většina lezců začne jako první, jelikož na to stačí mít vlastně jen magnézium a lezečky. Nachází se tu však veliký rozdíl mezi lezením venku a lezením vevnitř. Bouldering venku si vyžaduje přípravu a chvilku zamyšlení se. My z VARPu jsme si sedli a připravili, co člověk potřebuje na to aby mohl začít bouldrovat. Máme tu pro vás článek na to jak začít s boulderingem.

Jak to funguje

Bouldering je dost přímočarý sport. Opravdu stačí mít jen boty, mágo a na venkovní lezení bouldermatku. Když lezete uvnitř, chce si vybrat jaký druh boulderisty chcete být a co vás více baví. Jestli být moderním a gymnastickým lezcem nebo být ze “staré školy” tedy technickým boulderistou (ideální příprava na skály). Tento výběr vám vyfiltruje hlavní lezecké stěny, pro vás vhodné. Na technické lezení doporučujeme například Bigwall, Třináctku a Boulderbar. Naopak na gymnastické moderní lezení je perfektní například Jungle gym nebo Hangár.

Lezení venku je mírně dražší, ale zase bez vstupů. Potřebujete taky lezečky a magnézium, ale zároveň musíte zainvestovat do vlastní bouldermatky (nebo si ji půjčit). Pak stačí “už jen” najít dobré místo kde se dá lézt a skočit do toho po hlavě. Doporučujeme nezačínat s lezením venku sám. Je fajn mít ssebou chytače, který nasměruje pád na bouldermatku. Samozřejmě pokud máte dost matek na to, abyste pokryli celou zem okolo skály, nebude toto moc velký problém. Většina z nás ale takovéto výhody nemá.

Divoká Šárka, Boulder, Bouldering, Varp
Dynamo, Divoká Šárka

Výbava

Otázka “jak začít s boulderingem” ssebou nese spojenou otázku “co si mám pořídit?”. Na to neexistuje žádná dobrá odpověď. Dá se totiž říct, že vše. Rozhodně je potřeba mít dobré lezečky. Na to vám nebudeme dávat návod tu, jelikož máme vlastní článek o tam jak si lezečky vybrat a zároveň máme i článek vysvětlující druhy podrážek na lezečkách. Mimo lezečky je fajn mít magnézium. Magnézium je otázka osobního vkusu, tekuté, sypké a značky jsou celkem subjektivní (kromě Decathlonu, které je nejdražší na váhu, která v pytlíku je).

To, co není přímo jasné, je kartáček a bouldermatka. Kartáček by měl mít každý lezec. Ne jen, že si vyčistíte chyty pro sebe (což se venku hodí), taky ale vyčistíte chyty po sobě. Nesluší se totiž nechat po sobě špinavou cestu (podle etiky “leave no trace”). Kartáček není smrtelná investice, stojí pár korun a hodí se všude! To, co ale nestojí pár korun, je bouldermatka. Tu je potřeba se smířit s velkou investicí do bezpečnosti. Je vhodné začít jednou velkou bouldermatkou, jako je například Ocún Moonwalk nebo Ocún Dominátor. Jsou to “základové” bouldermatky, které se dávají pod místa s největšími pády. Pak se hodí mít 1-2 menší bouldermatky, jako je Ocún Paddy Sundance. Tyto menší matračky slouží k schování kamenů, pařezů a jiných nepříjemných věcí na zemi pod bouldrem nebo prostě na pokrytí většího území na zemi u cest, které jsou delší.

Kde lézt

Bouldrovat se dá v Praze na opravdu hodně místech. Mezi nimi Divoká Šárka, Ďáblický háj a Hlubočepské plotny. Existuje velké množství místních průvodců, které se týkají bouldrování v různých lokalitách. Primárním zdrojem je ale internet a místní komunita. Osobně můžeme doporučit stránku 27 Crags, která funguje na principu předplatného. VARP pro vás mezitím připravil hrubého průvodce na bouldering v Praze a připravujeme (v kooperaci se Stonehuggers) TOPOs na bouldering v Divoké Šárce.

Divoká Šárka, Boulder, Avengers
Avengers, Boulder v Divoké Šárce

Jak se na lezení připravit

Příprava na lezení je “relativně” jednoduchá. Každý lezec by si měl najít, kde se dá bouldrovat a první si ho trošku omrknout. Nejlepší je zkontrolovat, jaké jsou kolem bouldrů dopadiště (pokud to samozřejmě někde nenajdete). Další potřebná věc, je připravit si všechny věci okolo. Na tom lezení stojí a padá. Všichni víme, že máme mít lezečky, mágo a bouldermatku. Zároveň ale musíme pamatovat na kartáček, tape, nůžtičky a pilník na kůži. Dobré by bylo si taky sebou vzít obinadlo a základní první pomoc (jen pro jistotu), malý pytel na odpatky a skoro hlavně – Toaletní papír.

Trénink na bouldering

Trénink na bouldering je trošku náročnější, než ten na lano. Bouldrování je hodně silově náročné. Je založené na výbušnosti a síle prstů (a samozřejmě nějaká ta technika je potřeba). Dobře se toto trénuje častým lezením. Mimo to je se ale musí postavit síla, ohebnost a mobilita.

Síla

Trénink síly na bouldering je hlavně o prstech a výbušnosti. Lezec se neobejde bez shybů, hangboardingu a po čase I kampusování. Dobré je jet něco ve stylu calisteniky, tedy cvičené s vlastní vahou na hrazdách (nebo i bez nich). Cviky, kterým byste se neměli vyhýbat jsou shyby (klíčové pro lezce), dřepy a kliky. Kategorie sama pro sebe je pak břicho a „core“ jako celý. Na to doporučujeme cvičit co nejpečlivěji a co nejčastěji. Aplikace Crimpd je pro tyto účely perfektní!

Ohebnost

Ohebnost je dost přímočará záležitost. Menší lezci zejména na ohebnosti staví. Schopnost někam se natáhnout nebo vydržet ve stupech daleko od sebe se vždy hodí. Protahování je něco, co asi každý z nás zná ze základní školy a tělocviků. Čas se na to trošku víc zaměřit a dotáhnout do cíle. Nohy a torzo je zejména důležité (vč. Krku), tak se na to nevykašlete.

Mobilita

Mobilita, neplést si s ohebností, je schopnost dostat končetiny do divných pozic. Jde o zdvihy nohou, točivost ramen a tak dále. I toto je důležité, zejména pokud jste do lezení noví. Vřele doporučujeme se pro začátek držet následujícího videa nebo zkusit třeba Yógu.

Tom Merrick, YouTube